woensdag 10 augustus 2016

ZIJN VERBLIJFPLAATSEN IN HET LEGER



ZIJN VERBLIJFPLAATSEN
Achtereenvolgens verbleef hij in Bordeaux, Honfleur, St, Quentin, Calais,   aan het front , Gent en Antwerpen.

Kaart Honfleur Calais.jpeg

BORDEAUX
In 1917 verbleven meer dan 20 gezinnen uit Geluwe in Normandië. Er woonden er in het noordelijk deel, in het westen, in Bretagne tot in de Midi toe, ver weg van het oorlogsgeweld.
Achiel was bakkersgast en vluchtte mee met zijn zus en ouders naar Frankrijk waar hij in Bordeaux  in een bakkerij werkte tot hij in Juli  1917 opgeroepen is  in het leger. Zijne eerste brief uit Bordeaux dateert van 17  oktober 1916 om te laten weten dat hij in de bakkerij toegekomen is.
HONFLEUR     
Van juli 1917 tot januari 1918 verbleef hij in Honfleur , waarschijnlijk in het opleidingskamp voor miliciens. Hij stuurde eens een postkaart met de ketk waar hij naar de mis ging.
CALAIS AAN HET FRONT
 Op 4 januari  1918 schrijft hij uit Calais: “Wij zijn hier beter dan in Honfleur .Men moet  hier bijna niet doen  maar we zijn min of meer in het gevaar  want de Duits durven hier nog komen bommen smijten met hun vliegmachienen. Ik ben nu bij de piotten niet meer ik ben nu bij de mortiers, dat zijn kleine kanonnen die in de tranchées staan en  ik moet maandag weg naar ? om de kanonnen te leren. Het is beter of de piotten want men moet geen zak en geen geweer dragen.”
mortier de tranchees.jpg


ST. QUENTIN
Op 16 januari 1917 van uit St/ Quentin laat hij weten: ”Ik ben nog altijd in bed met mijn vervroren voeten en ik kan in het hospitaal niet gaan want er is geen plaats.”         
CALAIS
      2/1/1918  " wij zijn hier van den morgen om 7 uren in Calais gekomen en wij  moeten nog ne keer veranderen bij 4 of 5 dagen maar naar waar dat weten wij nog niet waarschijnlijk naar het frond maar ik en niemand weet het.  Nu, beminde zuster ik heb niet eer kunnen schrijven want ik heb bijna altijd zeer in mijne keel.
ST. QUENTIN, 15/1/18   " ...als ge nog iets wilt zenden in het kort zend het maar zohaast mogelijk want wij zullen vertrekken naar het frond en ge moogt geloven dat het dan geen zoo wel zal gaan om iets te zenden want het volk waarbij ik ben, de mortieriste zeggen ze, veranderen vele op het frond. "
Den 29e januari schrijft hij dat hij om 11u. van uit St. Quentin vertrekt en ‘s anderen daags dat hij ‘s morgens om 6u. In Calais aangekomen is. De volgende dag schrijft hij “Het mag niet geweten zijn waar wij liggen, ik mag zelfs op de  brief niet zetten Calais, ik zou moeten zetten front.”.          Tot 4 december 1918 verblijft en schrijft hij van uit het front.         
GENT
Gent 4 december 1918 : “ Wij vertrekken bij enige dagen naar Duitsland. dat zal iets zijn als wij daar zullen toekomen maar ik geloof niet dat den oorlog gedaan is want er is nog iets dat ze niet kenbaar maken.Maar dat is dat het wilt, België is toch liber.”
ANTWERPEN
Op 2 februari laat hij van uit Antwerpen weten dat hij veranderd is van batterie met een nieuw adres. Van uit Antwerpen zijn er geen brieven meer en laat hij niets weten over zijn ziekte. Nog geen twee weken later is hij overleden.


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten